Kiracı depozitosu iadesi için dava açabilir miyim?
Merhaba, daha önce sorduğum sorunun cevabını aldım; teşekkür ederim. Tekrar bir sorum olacak. 5 ay önce kirada oturduğum evden çıktım ancak depozitomu alamadım. Evden çıkarken duvar boyama, kırılan klozet kapakları ve duşakabin gibi masrafları karşılayıp gerekli onarımları yaptım. Buna rağmen ev sahibim depozitomu iade etmedi. Yazışmalar elimde mevcut. Evde 7 yıl oturdum. Ev sahibim, depozitoyu vermemek için 7 yıl öncesinden kalan, önceki kiracısı ve oğlunun yaptığı duvarlardaki çivileri, yerdeki aşınmış parkeleri ve çizikleri gerekçe gösterdi. İlk kira kontratında depozito olarak 1.000 TL yazıyor. Eve girerken kira bedeli 1.000 TL idi; çıkarken kira 22.000 TL olmuştu. Ben çıktıktan sonra evi hemen 27.000 TL'ye başkasına kiralamışlar. Dava açarsam depozitomu geri alabilir miyim? Avukat tutacak gücüm yok. Kendim dilekçe yazarak mahkemeye başvursam nasıl bir yol izlemeliyim?
Cevaplar
Merhaba. Anlattıklarınızla depozito (güvence bedeli) iadesi için talep/dava açabilirsiniz; ev sahibinin “7 yıl önceki çiviler, aşınmış parke” gibi olağan kullanımdan kaynaklanan yıpranmayı depozitoya gerekçe yapması çoğu durumda kabul görmez. Yargıtay da kiracının olağan kullanımdan doğan eskime/bozulmalardan değil, kötü kullanımdan doğan zarardan sorumlu olduğunu; gerekiyorsa bilirkişiyle “kötü kullanım” ayrıştırılıp yıpranma payı düşülerek hesap yapılması gerektiğini vurgular.
Depozito konusunda TBK m.342’de (konut ve çatılı işyeri kiralarında) güvence bedelinin banka hesabında tutulması ve kira bitiminden sonra kiraya verenin 3 ay içinde kiracıya karşı kira ilişkisine dayalı dava açtığını veya icra/iflas takibine giriştiğini bankaya bildirmemesi hâlinde, bankanın kiracının istemiyle güvenceyi iade etmesi gerektiği düzenlenir. (Uygulamada depozito çoğu kez bankaya yatırılmadığı için, siz doğrudan ev sahibinden “alacak” olarak istersiniz.)
Ne kadar isteyebilirsiniz?
Sözleşmenizde depozito 1.000 TL yazdığı için, kural olarak talebiniz 1.000 TL + (talep/tahliye tarihinden itibaren) yasal faiz olur. “Çıkıştaki kira 22.000 TL idi, güncel kira üzerinden ödensin” yaklaşımı ancak sözleşmede depozitonun “x aylık kira” şeklinde belirlendiği veya güncellemeye dair ayrıca anlaşma olduğu hâllerde daha güçlü olur; sizde sabit rakam yazdığı için mahkeme çoğu durumda yazılı miktarı esas alır (faizle birlikte).
Avukatsız nasıl ilerlersiniz? (2026 itibarıyla)
Kira ilişkisinden kaynaklanan alacaklar (depozito iadesi dâhil) için dava açmadan önce arabuluculuk dava şartıdır; 1 Eylül 2023’ten beri yürürlüktedir. Arabuluculuğa başvuru ücretsizdir; anlaşma olmazsa bazı hâllerde ilk 2 saatlik arabuluculuk ücreti Adalet Bakanlığı bütçesinden karşılanır.
İzleyeceğiniz yol pratikte şöyledir:
Son olarak: Evden çıkalı 5 ay olmuş; arabuluculuğa hemen başvurmanız iyi olur. Ev sahibi “hasar var” diyorsa bunu somut delille ve kötü kullanım kapsamında ispatlaması gerekir; 7 yıllık kullanımda parke aşınması, eski çivi izleri gibi hususlar genellikle olağan yıpranma sayılır.